S projektom Erasmus+, »Let’s Do It« na Porugalskem

Deset dijakov ekonomske in trgovske šole Brežice, smeri ekonomski tehnik in predšolska vzgoja, je v času od 19. 3. do 30. 3. 2018 opravljalo delovno prakso v vrtcih in podjetjih v mestu Braga na Portugalskem. Predpriprava je zajemala pisanje prijave in življenjepisa, v nadaljevanju smo se kulturno pripravljali z izdelavo seminarske naloge, v katero smo zajeli politično ureditev, lego, osnovne statistične podatke, zgodovinski pomen ter nekaj portugalskih izrazov in napotkov za turiste.

Dijaki so dobili potrdilo Europass mobilnost v slovenskem in angleškem jeziku ter certifikat agencije Bragamob. Delovni dan je povprečno trajal sedem ur. Delo z otroci je zajemalo dnevno rutino hranjenja, nege in opazovanja pri igri. Naša dekleta so se še posebej izkazala kot motivirana za delo in učenje in bila na koncu pohvaljena od mentoric. Le te so jim zaželele uspešno nadaljevanje študija in željo po ponovnem snidenju. Ena izmed pomanjkljivosti je bila jezikovna bariera, saj se niso mogle z otroci sporazumevati v Portugalščini. Zato pa je imela Anja to srečo, da je bil v njeni skupini otrok slovenske mamice, in je le ta želela da se z njim pogovarja v Slovenščini.

Dijaki programa ekonomski tehnik so opravljali delo v uradu krajevne skupnosti in bili zadolženi, da skupaj s portugalskimi dijaki pripravijo vsakoletno prireditev v sklopu verskega praznovanja. Spoznali so se z kulturno zgodovinskimi spomeniki in pripravili vodenje v angleškem jeziku. Delili so letake in razvijali komunikacijske veščine.

V dveh tednih sem se naučila precej o njihovi kulturi, sploh njihovi predanosti veri. Prvič sem obiskala večje religiozno mesto, ki ima, čeprav veruje v krščanstvo, precej drugačne navade. Všeč mi je, da je njihov tempa življenja počasnejši. Dobila sem vtis, da živijo dosti manj stresno kot mi in da imajo mirnejši in prijetnejši pristop pri reševanju vsakodnevnih težav. Nasploh se zdijo zelo prijazni, topli in odprti. Prav tako še nisem nikoli obiskala tako velikega mesta kot je Porto, kjer sem morala biti pazljiva na svoje stvari in varnost. Veliko sem komunicirala v angleščini in tako izboljšala splošno raven komunikacije v tujem jeziku in odprtost do sogovornikov. Imela sem priložnost spoznati domačine svojih let in tako dobila priložnost analizirati temeljne razlike med mojimi vrstniki v Sloveniji in tukaj. Preizkusila sem se tudi v samostojnosti in neodvisnosti, saj sem bila vedno točna v službi in naredila vse kar se je od mene zahtevalo. Organizirala sem svoj delovni čas in ga kombinirala s prostočasnimi aktivnostmi. Dva tedna sem sodelovala s svojima sošolkama in z dijaki iz Brage, zato sem si izboljšala tudi veščine sodelovanja v skupini. Ker tukajšnji dijaki niso najbolje govorili angleško, smo bili prisiljeni uporabljati alternativno sredstvo komuniciranja – spletni prevajalnik. Tudi to je bila zanimiva izkušnja, saj ne glede na to, da se med sabo skoraj nismo razumeli, smo si delo vedno razdelili in ga tudi opravili. Prvič sem vodila turistični ogled pred večjo skupino ljudi in javno nastopala v angleškem jeziku. Ob deljenju letakov sem morala sprejemati zavrnitve in kljub temu vztrajati. Največja izkušnja od vseh se mi zdi to, da sem si upala izstopiti iz svoje cone udobja in si upala oditi v tujo državo ter samostojno funkcionirati. (Mateja Suban, 3.Ae)

Delovno prakso smo opravljale v dveh vrtcih. Presenetil nas je sistem v portugalskih vrtcih, ki je precej drugačen od našega. Najprej nam je to povzročalo težave, a sčasoma smo se navadile tudi na te razlike ter se spontano vključile v delovanje skupin. V vrtcu smo se sporazumevale v angleškem jeziku, naučile smo se tudi nekaj portugalščine. Mentorice so bili z nami zelo prijazne in nas usmerjale pri delu v vrtcu.

V času naše delovne prakse na Portugalskem smo v prostem času raziskovale mesto Brago in občudovale njene raznolike stavbe, ki so obložene s keramičnimi ploščicami, ki so barvite in zelo zanimivih vzorcev ter mestne kulturne znamenitosti in cerkve. Obiskale smo tudi mesto Porto , ki je 2. največje mesto na Portugalskem ter si ogledale središče mesta. Povzpele smo se tudi na najvišjo mestno zgradbo – cerkveni stolp ter opazovale razgled na celo mesto.

Na delovni praksi na Portugalskem smo se imele zelo lepo, presenetila nas je prijaznost in odprtost ljudi ter medsebojna povezanost. Ta izkušnja nas je medsebojno povezala, postale smo bolj samostojne in samozavestne, saj smo pogostokrat morale same sprejemati določene odločitve. (Dijakinje Klara Butkovič, Pika Kuselj, Lara Ogorevc, Anja Rešetič, Nuša Žveglič s profesorico Mojca Ogorelc)

Kot spremljevalka dijakov na delovni praksi, sem se udeležila tudi predstavitev podjetij, v katerih so dijaki opravljali delovno prakso. Obiskala sem vrtec Colegio Semear in vrtec Bogalha ter se seznanila z njihovim delom. Tudi zame je bila to posebna izkušnja, saj sem lahko primerjala delo vzgojiteljic in delovanje vrtcev na Portugalskem in pri nas v Sloveniji. Dijakinjam predšolske vzgoje je največji problem predstavljal jezik, saj niso mogle komunicirati z otroki v njihovem jeziku. Mislim pa, da so delo opravljale kljub tej prepreki odlično. S svojim čutom za otroke so pokazale, da so se odločile za pravi poklic. Prav tako sem se udeležila predstavitve podjetja Junta de Freguesia de São Victor, v katerem so tri dijakinje programa ekonomski tehnik pokazale, kako se lahko tudi kot tujec veliko naučiš o zgodovini in znamenitostih Brage ter suvereno popelješ turiste na oglede teh znamenitosti. Menim, da je opravljanje delovne prakse na Portugalskem v veliki meri problematično zgolj zaradi pomanjkljivega znanja angleščine delodajalcev. (Deja Avsec, knjižničarka)

Opravljanje praktičnega izobraževanja v tujini je vsekakor priložnost, ki jo zagrabijo najbolj pogumni, novih izkušenj in izzivov željni dijaki. Tako imajo priložnost okrepiti samega sebe izven domačega okolja ter se preizkusiti v znanjih, za katera doma ni toliko priložnosti za trening. Glede na to, da poučujem strokovne ekonomske predmete, sem bila bolj pozorna na strokovne priložnosti dijakov iz ekonomskega področja. Ravno teh po mojih merilih ni bilo zadosti. Sama bi želela dijakom dati več priložnosti za vpogled v delovanje podjetij na Portugalskem. Kako je z zakonodajo, davki, računovodskimi poročili, predvsem pa tudi z običaji pri poslovnem komuniciranju. Sicer smo dobili informacijo, da so se ravno v tem času tamkajšnja podjetja ukvarjala z oddajo računovodskih poročil, zato za mentorstva tujim dijakom ni bilo časa. Kakorkoli, naši dijaki so imeli priložnost delati v turističnem podjetju, kjer so urili angleščino in veščine komuniciranja pri predstavitvah turističnih proizvodov. V vsakem primeru so vse izkušnje dobrodošle, ki bodo dijakom pomagale pri samozavestnejšem vključevanju v nova okolja, odnose in čutenju samega sebe. (Helena Medved Ivanuš, učiteljica strokovnih predmetov)

Zbrala Elena Mlakar, koordinatorka Erasmus+